Review: Prof. dr. Marcel Levi MD, PhD FRCP

Laurens Baas biedt in zijn mooie boek ‘Hoe dokters beter kunnen worden’ ruimte voor reflectie aan artsen, zowel aan jonge dokters die aan het begin van hun loopbaan staan als aan de wat oudere generatie die wellicht meer ervaring heeft maar daardoor des te meer eens wil nadenken over het eigen functioneren. Door de prettige en vlotte schrijfstijl en originele gedachten is dit een toegankelijk en waardevol boek dat een rijke schat aan informatie en ‘food for thought’ levert aan de praktiserende medicus, en wellicht ook anderen actief in de gezondheidszorg.

In het eerste deel van het boek wordt ingegaan op persoonlijke effectiviteit, met bruikbare hoofdstukken die raken aan time management, prioriteren, en het vinden van de juiste balans. Ik werd sterk getroffen door het tweede deel  met uiterst nuttige hoofdstukken over sociale effectiviteit, samenwerken, luisteren en communiceren. De paragrafen over onderhandelen en conflicthantering volgen letterlijk de eerdere gedachtegang en zijn uiterst bruikbaar in de praktijk. Tenslotte geeft het derde deel tegen een goed beschreven historische achtergrond een krachtige basis aan meer effectief functioneren van specialisten in een ziekenhuis.

In het begin van het boek verontschuldigt Laurens Baas zich voor het feit dat hij over soms hooggespecialiseerde dokters schrijft maar zelf geen medische opleiding heeft gevolgd of in de directe gezondheidszorg werkzaam is geweest. Ik denk dat deze excuses niet echt nodig zijn want de kracht van het boek is juist dat het is geschreven door iemand die het vak van gezondheidswerkers heel goed kent maar tegelijk in staat is er ‘van buiten’ naar te kijken en rake observaties te doen. Dit gekoppeld aan uiterst zinvolle adviezen maakt dit boek een aanrader voor elke dokter.

—Prof. dr. Marcel Levi MD, PhD FRCP
Chief Executive, University College London Hospitals
Professor of Medicine, University College London